مهم: چیستی و چرایی خط ترسیمی جدید معرفتی از سوی رهبر معظم انقلاب پیرامون بازخوانی مفاهیم انقلابی طی ماه های گذشته

در سخنرانی‌های چند ماه اخیر امام خامنه ای، بسامد کلیدواژه‌هایی با بن‌مایه و مضمونِ «انقلاب» افزایش یافته است. این مفاهیم را می‌توان حول دو محور «اندیشه و تفکر انقلابی» (اسلام انقلابی) و «نیروها و جناح انقلابی» (انسان انقلابی و کنش‌های آن) تقسیم کرد. اگر این سخنان را منظومه‌وار بخوانیم و به دلالت‌های عملی آن ملتزم باشیم، این مضامین اصلی‌ترین نیاز «انسان انقلاب» در نزاع ترمیدوری/تکاملی پیش‌روست. در ساحت نظری امام و امت، انقلاب کبیر اسلامی ایران یک بیماری نیست تا دوران ترمیدور و نقاهتی داشته باشد، بلکه کوششی است برای یک رهایی تکاملی از بیماری‌هایی که دست‌کم در دو سده‌ی اخیر همواره همراه‌ تاریخی‌مان بوده است. بااین‌همه اصل امکان «بازگشت» در مورد یک انقلاب اسلامی نه‌تنها منتفی نیست، بلکه کاملاً محتمل است.  

شش مطالبه رهبر معظم انقلاب از مجلس دهم

یکشنبه ۱۶ خرداد ۹۵، طبقه‌ی دوم حسینیه امام خمینی(ره)، شاهد حضور نمایندگان دهمین دوره‌ مجلس شورای اسلامی بود؛ مجلسی که به گفته‌ی ناظران، بیشترین تغییر را در ترکیب خود نسبت به دوره‌های گذشته‌ی مجلس داشته که البته از نظر امام خامنه ای: «تهدید نیست، این فرصت است؛ اصلاً انتخابات و جابه‌جا شدن‌ها، خود یک فرصت است؛ اینکه افراد تازه‌نَفَسی بیایند در میدان که عادت به مجلس نکرده باشند، یک عدّه هم از قبل هستند که اینها هم تجربه‌هایشان را منتقل می‌کنند»(۱۳۹۵/۳/۱۶) ایشان در این دیدار با تبیین جایگاه مجلس، توصیه‌ها و توقعاتی را در حوزه‌ی قانون‌گذاری بیان کرده‌اند که می‌تواند همواره به‌عنوان یک شاخص جهت سنجش عملکرد مجلس دهم مورد استفاده قرار گیرد.

آسیب شناسی انقلاب اسلامی، آفات پیرامونی و راه علاج آن از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری

تحقق آرمان هاى انقلاب، حفظ دست آوردهاى آن، تنظيم سياست هاى كلى نظام و حفظ مشروعيت حكومت، مشروط به شناخت دقيق آفات، موانع و دشمنان داخلى و خارجى انقلاب است. معمولا به مشكلات درونى انقلاب، آفت ; و به مشكلات بيرونى آن، مانع گفته مى شود. بنابراين آفات پديده هاى درونى و موانع پديده هاى بيرونى اند كه روياروى انقلاب قرار مى گيرند. علاوه بر آن حوزه هاى سياست، اقتصاد و اجتماع بر هم تأثير مى گذارند و اگر به طورمثال استقلال اقتصادى يا فرهنگى زير سؤال برود، در درازمدت ممكن است استقلال سياسى نيز خدشه دار شود.

سه نکته‌ برای مبلغان اقتصاد مقاومتی/ تحلیل سبک تبیین‌گری رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی

بخشی از موضوع تبدیل شدن اقتصاد مقاومتی به گفتمان غالب در جامعه و مطالبه‌ی عمومی مردم، از مسیر تبیین‌گری می‌گذرد که این تبیین‌گری را گروه‌های نخبه و دارای تریبون باید انجام دهند که می‌توان از آن‌ها با عنوان «مبلغان اقتصاد مقاومتی» یاد کرد. این مبلغان باید سه نکته‌ی اساسی را مدنظر قرار دهند تا در رسیدن به هدف خود موفق شوند. این سه نکته براساس تحلیل سبک تبیین‌گری رهبر معظم انقلاب در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی به دست آمده است.

خطر نفوذ دشمن و لزوم جهاد و مبارزه برای "تبیین و روشنگری" عمومی + پوستر

هدف روشنگری این است که جامعه را هوشیار کند و پرده از راز نفوذ و واسطه‌های آن بیندازد. وقتی در مقابل خط نفوذ، روشنگری محکم و مستدل صورت گیرد و آن خط شکسته ‌شود، نظام سلطه مجبور می‌شود از پشت پرده بیرون ‌بیاید؛ و این است راز صراحت و تأکید این روزهای رهبر معظم انقلاب بر تبیین اصول انقلاب و امام و جلوگیری از تحریف و تعرض به این اصول. و مگرنه اینکه نفوذ و برنامه‌ی دشمن برای تغییر سیرت جمهوری اسلامی از همین مسیر شیطانی می‌گذرد.

چگونگی استحاله و تغییر سیرت انقلاب/ درنگی بر تهدیدهای درونی انقلاب اسلامی در اندیشه استاد شهید مطهری

شهید مطهری، معارضان و دشمنان را به سه دسته تقسیم می‌کند: غیرخودی‌هایی که دشمنی‌شان آشکار و علنی است و همگان می‌دانند که اینان قصد براندازی دارند؛ غیرخودی‌هایی که دشمنی‌شان ناپیدا و پنهان است و با وجود این‌که خود را در ظاهر، خودی می‌نمایانند، اما در پی اضمحلال ما هستند؛ و خودی‌های بی‌بصیرت و ساده لوحی که هر چند قصد خیر و مساعدت دارند، اما حاصل عمل‌شان همان است که غیرخودی‌ها می‌پسندند. می‌توان گفت این سه دسته، همان «کافران»، «منافقان» و «مؤمنان ضعیف‌الایمان» هستند.

استعمار زبانی یا زبان استعمار؟/ واکاوی دغدغه امام خامنه ای دربرابر اصرار بر فراگیری زبان انگلیسی در آموزش و پرورش

 

مقام معظم رهبری در یدار با معلمان و فرهنگیان مورخ ۱۳۹۵/۲/۱۳ :"این اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در کشور ما یک کار ناسالم است. بله، زبان خارجی را باید بلد بود امّا زبان خارجی که فقط انگلیسی نیست، زبان علم که فقط انگلیسی نیست. چرا زبانهای دیگر را در مدارس به‌عنوان درس زبان معیّن نمیکنند؟ چه اصراری است؟ این میراث دوران طاغوت است، این میراث دوران پهلوی است. نمیگویم که فردا برویم زبان انگلیسی را در مدارس تعطیل کنیم؛ نه، حرف من این نیست؛ حرف این است که بدانیم چه‌کار داریم میکنیم؛ بدانیم طرف میخواهد چگونه نسلی در این کشور پرورش بیابد، و با چه خصوصیّاتی."

در جنگ نرمِ زیرپوستی بسیار فراگیر بین جمهوری اسلامی و آمریکا: افسر جنگ نرم سرباز حقیقت است

وقتی پس از ۹ سال نخبگان انجمن اسلامی دانش آموزان سراسر کشور به دیدار رهبر معظم انقلاب رفته‌اند، ایشان برنامه‌ی دشمن برای این افسران را با جزئیات به تصویر می‌کشند: «این یکی از موارد سخت اختلاف بین ما و دشمنان ما است. دشمن، افسر جنگ نرم ما را، که جوان‌ها هستند، یک جور می‌پسندد، جمهوری اسلامی یک جور می‌پسندد... آمریکایی‌ها دلشان می‌خواهد جوان‌های ما آن شجاعت را نداشته باشند، آن امید را نداشته باشند، آن انگیزه را نداشته باشند، آن تحرّک را نداشته باشند، آن توان جسمی را نداشته باشند، آن توان فکری را نداشته باشند، نسبت به دشمن خوش‌بین باشند، نسبت به فرماندهی خودی و عقبه‌ی خودی بدبین باشند؛ جوان ما را دشمن این‌جوری می‌پسندد.»

تبیین دیدگاه امام خامنه ای در انتخاب شعار سال 1395(5)؛ چرا شعار امسال نیز اقتصادی است؟

از سال 88 تا به امروز، نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری برپایه ارجحیت‌دهی به اقتصاد بوده است. این روند تاکنون تنها یک استثنا داشت. تاکیدات همه‌جانبه رهبر معظم انقلاب به عنوان عالی‌رتبه‌ترین مقام کشور و تعیین‌کننده «سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران» بر مساله اقتصاد، نشانگر مناقشاتی است که کشور پیش روی خود داشته و خواهد داشت. نگاهی به عناوین سال‌های اخیر نشان می‌دهد از همه آنها یک امر مهم استخراج می‌شود: «پیشرفت اقتصادی با تاکید بر درون».

تبیین دیدگاه امام خامنه ای در انتخاب شعار سال 1395(4)؛ چرا عبارت "اقدام و عمل" به عنوان سال 95 اضافه شده است؟

واقعیت اینست که در شرایط امروز کشور، و نگاه بخشی که در دستگاه های مختلف حاکم است، باید یک مطلب مهم و ضروری را آنقدر تکرار کرد تا اثر آن ظاهر شود. شاهد این موضوع، نام گذاری سالهای اخیر است. با اینکه برخی فکر میکنند که هر سخنی که رهبری بیان می نمایند، بلافاصله توسط دستگاهها عملیاتی می شود، همین نام گذاری سالها نشان میدهد اینگونه نیست.